Sõnade mängud

Стандартный

Mõtle ja ütle!

Eesmärgid: arendada mälu, mõtlemis- ja reageerimiskiirust

Vanus: 4-6 aastased

Osavõtjad: kogu rühm

Vahendid: villapallike (lõngakera, tennisepall vm väike pallike)

Mängu käik: Laps, kelle käes on pallike, küsib:“Ütle, mis on…“ ja veeretab (viskab) palli vastas istuvale lapsele. Laps püüab palli kinni ja vastab. Seejärel mõtleb ta ise uue“…“ välja ja viskab (veeretab) palli järgmisele lapsele.

  • omadussõna
  • värvus
  • puu otsas või maa sees
  • vastandsõnad (nt soolane ja magus, hea või halb jne)
  • mis on millest tehtud? (juust piimast, sai viljast) küsimus: Mis on tehtud visljast?

Millest on tehtud juust?

Kala, loom, lind

Eesmärgid: arendada tähelepanu ja reageerimiskiirust, rikastada sõnavara

Vanus: alates umbes 6/7 eluaastast

Osavõtjad: kuni 30 mängijat

Reeglid:

  • mängija peab mängujuhile silmapilkselt vastama
  • teiste mängijate poolt juba öeldut korrata ei tohi
  • mängu käik: istutakse või seistakse ringis. Juhtmängija kõnnib mööda ruumi ja räägib:

„kala, loom, lind, kala, loom, lind…“ äkki jääb ta kellegi ees seismaja ütleb ühe neist kolmest sõnast (nt loom). Mängija peab kohe nimetama (looma). Kui mängija sellega toime ei tule, saab ta kaotus punkti ja mäng jätkub (läheb mängust välja; saab punkti, kes rohkem mängu jooksul kogub, see võidab)

Telefon (sõnadega)
Eesmärgid: rikastab sõnavara, arendab tähelepanu, hääldamist ja kuulamist

Vanus: alates 4. eluaastast

Osavõtjad: 7-30 mängijat

Mängu käik: lapsed seisavad rivvi või istuvad toolidel reas. Esimene reast on juhtmängija, kes mõtleb välja ühe sõna või sõna ühendi ja sosistab selle vaikselt endast järgmisele istujale. Siis see inimene sosistab seda mida ta kuulis endast järgmisele ja nii rea lõpuni. Viimane ütleb kõva häälega mida tema kuulis, et mis siis lõpuks temani jõudis. Kui on õige vastus, siis juhtmängija läheb rea lõppu istuma ja uueks juhtmängijaks saab järgmine rea algusest. Kui aga vastus on vale, hakatakse otsima kus see viga tekkis. Lõppust ettepoole kõik mängijad hakkavad järjest ütlema mida nad kuulsid, kuni tuleb õige juhtmängijana mõeldud sõna. See kes ütles valesti läheb rea lõppu ja juhtmängija jääb samaks ning mõtleb uue sõna. Ja nii edasi, kuni mäng veel pakub mängijatele huvi.

Kuningas tahab täna süüa…

Eesmärgid: rikastab sõnavara, arendab loogilist mõtlemist, hääldamist.

Vanus: 4-5 a.

Osavõtjad: terve rühm.

Mängu käik: Juhtmängija (õpetaja) ütleb „Kuningas tahab täna süüa midagi sellist , milles on e-häälik“. Toob ise esimese näite: kuningas tahab täna süüa mett,…

ja lapsed hakkavad järjest pakkuma mida kuningas täna veel süüa tahab. Jätk võiks olla järgmine: leiba, vett, heeringat,…

Valida võib ka teisi häälikuid ja sõna ei pea olema just toiduaine või toit vaid võivad olla ka muud asjad. Põhiline, et sõna vastaks mängu põhimõttele ehk, et kui on valitud sõnad milles on e-häälik siis need on kõik milles esineb e-häälik: seep, lehm, sipelgas, seemned, peegel, jne

Sõnade ahelmäng

Eesmärgid: rikastub sõnavara, areneb hääldus oskus.

Vanus: alates 5-ndast eluaastast.

Osavõtjad: terve rühm.

Mängu käik: Mängu alustaja ütleb ühe sõna. Järgmine mängija peab ütlema sõna mis algab eelmise sõna lõpu tähega (nt. kapp-paber-redis-sokk-koer jne.).Sõnad ei tohi korduda.

Oma nimetähe mäng (ostan omale …)

Eesmärgid: rikastab sõnavara, arendab hääldusoskust, loogilist mõtlemist.

Vanus: 4-6 eluaastat.

Osavõtjad: terve rühm

Mängu käik: väiksematele lastele ütleb õpetaja mängu saladuse, et osta saab neid asju, mis algavad sama tähega millega algab sinu nimi. Toob näite: (õpetaja Mari) „Mina ostan endale mantli/maja/moosi. Siis küsib ta Antsult, „Mida sina endale ostad?“ Ants ostab omale auto, Kati ostab omale karu.

Vanematele lastele ei ole vaja öelda mängu põhimõtet, vaid tuua ainult näide. Siis lapsed hakkavad pakkuma näite põhjal oma varjante mida nemad ostaksid ja õpetaja ütleb kas nad saavad omale selle osta või mitte. See teeb mängu raskemaks.

Võtan reisile kaasa

Eesmärgid: rikastab sõnavara, arendab mälu, mõtlemist ja seoste loomist.

Vanus: alates 4. eluaastast

Osavõtjad: suvaline arv (mida nooremad on mängijad, seda väiksem arv osalejaid)

Mängu käik: Mängu alustaja ütleb: „Mina võtan reisile kaasa (ühe suvalise asja) telgi.

Järgmine mängija peab ütlema selle asja mida ütles eelmine mängija ja lisab enda asja jne.

Nt. (Ott) võtan reisile kaasa õnge; (Anna) võtan kaasa õnge ja telgi; (Kristi) võtan kaasa õnge telgi ja padja,… jne.

Teretamis mäng

Eesmärgid: arendab mälu, suhtlemise oskust ja julgust.

Vanus: alates 6. eluaastast

Osavõtjad: suvaline paarisarv (vähemalt 10 inimest)

Mängu käik: Kõik mängijad hakkavad üks-teist kätt pidi teretama öeldes oma nime. See kellega sa teretad saab omale sinu nime ja sina endale tema nime. Siis lähed edasi teretama tutvustades end selle nimega mis sa endale said eelmise mängijaga teretades. Ja teretad niikaua kuni saad oma nime tagasi. Siis lähed mängust välja. Ja mäng jätkub nii kaua kuni kõik saavad omale oma nime tagasi.

Aheljutt

Eesmärgid: rikastab sõnavara, arendab fantaasijat, ettekujutus võimet,eneseväljendust ja julgust.

Vanus: alates 3. eluaastast

Osavõtjad: terve rühm

Mängu käik: mängu alustaja (nt. õpetaja) alustab juttu, öeldes: „Elas kord…“, teine jätkab öeldes nt. „ kuningas, kes oli…“, kolmas ütleb: „ Hästi rumal, kuid lahke…“, mäng jätkub nii moodi mööda ringi. Iga üks lisab midagi enda poolt ja võib muuta jutu suunda nii nagu ise tahab. Mäng võib lõppeda, kui rind saab täis või võib minna ka uuele ringile.

Добавить комментарий

Заполните поля или щелкните по значку, чтобы оставить свой комментарий:

Логотип WordPress.com

Для комментария используется ваша учётная запись WordPress.com. Выход / Изменить )

Фотография Twitter

Для комментария используется ваша учётная запись Twitter. Выход / Изменить )

Фотография Facebook

Для комментария используется ваша учётная запись Facebook. Выход / Изменить )

Google+ photo

Для комментария используется ваша учётная запись Google+. Выход / Изменить )

Connecting to %s